Onze werkwijze bij re-integratie

Re-integratie is er in vele varianten. Ieder mens heeft immers zijn eigen kwaliteiten en interesses. Om een re-integratietraject te laten aansluiten op de persoonlijke kenmerken van de cliënt, is maatwerk dan ook een vereiste. Maar hoewel geen traject hetzelfde is, gelden er wel bepaalde standaard principes en een standaard fasering. Onderstaand geven wij u een indruk van onze werkwijze bij re-integratie (spoor 2 of UWV traject).

1. Intake

1. Intake

Het intakegesprek betreft een verkennend gesprek met de cliënt om een juiste inventarisatie te maken van zijn/haar wensen en mogelijkheden. Het intakegesprek is tevens bedoeld om kennis te maken met de persoonlijke trajectbegeleider die gedurende het gehele traject het vaste aanspreekpunt is. Op verzoek van de opdrachtgever worden de bevindingen in een rapportage uiteengezet.

 

 

2.  Zelfonderzoek

2. Zelfonderzoek

Het zelfonderzoek kent als doel om de cliënt bewust te maken van zijn eigen kracht, kwaliteiten en mogelijkheden. De cliënt leert initiatief te nemen en om te gaan met weerstand en veranderingen. Door middel van persoonlijke (coach) gesprekken en gerichte opdrachten ontdekt de cliënt waar zijn kracht ligt en grenzen te stellen. Tevens leert de cliënt zijn eigen drijfveren en mogelijkheden te ontdekken.

Modules:
Verandering
Waar sta je nu, waar wil je naar toe en wat is de geschiktste weg naar je doel?

Wie ben ik?
Inzicht in wie je bent, hoe je over jezelf denkt en hoe anderen over je denken.

Wat kan ik?
Je gaat op zoek naar wat je goed kunt en waar jouw grenzen liggen.

Wat wil ik?
Hoe ziet de ‘juiste werkplek’ eruit?
Beroepenoriëntatie
Je krijgt ondersteuning bij het maken van een realistische (passende) beroepskeuze.

3.  Solliciteren

3. Solliciteren

Tijdens de sollicitatietraining staat het solliciteren centraal. De cliënt wordt getraind in het zelfstandig solliciteren en het benaderen van potentiële werkgevers. De cliënt krijgt informatie over de arbeidsmarkt, het opstellen van een CV, het schrijven van een sollicitatiebrief en het voeren van sollicitatiegesprekken. Daarnaast leert de cliënt effectief netwerken en wordt hij/zij getraind in het solliciteren via social media.

Modules:
Curriculum Vitae
Je CV is je visitekaartje. Je leert een representatieve CV schrijven

Solliciteren
Solliciteren is een vaardigheid wat aan te leren is. Je wordt wegwijs gemaakt in alle elementen die bij het solliciteren een rol spelen

Sollicitatiegesprek
Een belangrijk gesprek waar veel van afhangt. Een gedegen voorbereiding vergroot je kans. Je wordt intensief getraind in de verschillende sollicitatiegesprekken.

4.  Banenjacht

4. Banenjacht

Tijdens de banenjacht maakt de cliënt kennis met onze vacaturezoekmachine (Jobdigger). Jobdigger verzamelt alle gepubliceerde vacatures van diverse werkgevers en banensites. De cliënt hoeft dus niet meer alle vacature sites af te speuren naar geschikte vacatures. Naast de aandacht voor de gepubliceerde vacatures heeft de trajectbegeleider een rol in het vinden van de zogenaamde verborgen vacatures, het doen van jobhunting en het benaderen van werkgevers
die passen bij het zoekprofiel van de cliënt.

Modules:
Jobdigger
Snel en eenvoudig een volledig overzicht van unieke en actuele vacatures middels ons eigen vacature zoeksysteem.

Netwerken
Netwerken is vaker dan gedacht de sleutel tot het vinden van geschikt werk. Je wordt ondersteund bij het opbouwen en onderhouden van je eigen waardevolle contacten.

Online media
De kans dat je een nieuwe baan vindt via online sociale netwerken wordt met de dag groter. Je wordt getraind in het effectief solliciteren met sociale media.

5.  Nazorg

5. Nazorg

Het traject wordt formeel beëindigd maar de persoonlijke trajectbegeleider zal gedurende de proeftijd contact blijven onderhouden met de cliënt om de voortgang en continuïteit van de plaatsing te waarborgen. In verband met de nieuwe werkzaamheden is het contact veelal via telefoon of email.

 

 

6. Jobcoaching

6. Jobcoaching

Wanneer de nazorg gericht is op het inwerken in een nieuwe functie, het aanleren van benodigde vaardigheden, het wennen aan een nieuwe werkomgeving en/of het leren omgaan met beperkingen in een werksituatie, kan het verstandig zijn om een beroep te doen op de voorziening jobcoaching van het UWV. In veel gevallen hoeft deze voorziening niets te kosten.

 

 7. Redenen om voor Enroute te kiezen

  1. Begeleidt werknemers met zowel fysieke als psychische problematiek
  2. Begeleidt de werknemer persoonlijk, individueel en op maat
  3. Ondersteunt de werknemer tijdens de beroepenoriëntatie
  4. Leert de werknemer assertief en effectief netwerken en solliciteren
  5. Plaatst de werknemer duurzaam door actieve jobhunting in diverse beroepsrichtingen
  6. Heeft een uitgebreid netwerk in diverse sectoren (om te jobhunten)
  7. Levert een effectieve nazorg

 

"Onze aanpak kenmerkt zich door een praktische en doelgerichte benadering.
Met veel aandacht voor de persoon en een sterke drive richting de arbeidsmarkt helpen
we cliënt en opdrachtgever bij hun gezamenlijke taak, het verkrijgen van passend werk"

Olaff Smit Algemeen directeur
Bekijk ook onze andere diensten
Over Enroute Website door VNK media en Daan Schaart © Copyright 2018 Enroute BV